Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Polskie meble po raz pierwszy na EXPO

Promocja polskiej branży meblarskiej jest jednym z wydarzeń towarzyszących polskiej ekspozycji na trwającej w Astanie międzynarodowej wystawie EXPO 2017. Jego kulminacją będzie Dzień Polskich Mebli, który odbędzie się 13 lipca. W misji bierze udział 7 polskich firm, których celem jest nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz rozwój współpracy z partnerami z Kazachstanu. Współorganizatorami wydarzenia są: Ministerstwo Rozwoju, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, Polski Fundusz Rozwoju, a także podmioty należące do Grupy PFR: PARP, KUKE i BGK.

Obecność Polski na EXPO znacznie wykracza poza standardową część ekspozycji narodowej. Podczas wystawy odbywa się wiele przedsięwzięć, które służą wzmocnieniu relacji gospodarczych oraz budowaniu wizerunku naszego kraju na świecie. Jednym z nich jest promocja polskich mebli. Po raz pierwszy podczas wystawy EXPO organizowane są wydarzenia dedykowane tylko branży meblarskiej. Przedstawiciele polskich przedsiębiorstw wezmą udział w biznesowych spotkaniach z ponad 40 partnerami z Kazachstanu.

"Naszą obecność na Astana Expo wykorzystujemy do wzmocnienia kontaktów gospodarczych nie tylko z Kazachstanem, ale również z całym rejonem Azji Centralnej. Chcemy wzmocnić obecność naszych firm na rynkach azjatyckich, w tym kazachstańskim. Umożliwić im nawiązywanie kontaktów biznesowych, które w przyszłości zaowocują wspólnymi przedsięwzięciami. Temu służy m.in. misja gospodarcza branży meblarskiej– podkreśla wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
"Możliwość nawiązania biznesowych kontaktów z polskimi przedsiębiorcami spotkała się z dużym zainteresowaniem lokalnych firm. Polska jest w pierwszej 10 dostawców mebli do Kazachstanu, ale to nadal rynek o niewykorzystanym potencjale, na którym nasi przedsiębiorcy cieszą się pozytywną opinią i zaufaniem. Mamy nadzieję, że spotkania zakończą się nawiązaniem trwałej, wielopłaszczyznowej współpracy przynoszącej wiele korzyści biznesowych obu stronom– powiedział Tomasz Wiktorski, menedżer Programu Polskie Meble, koordynowanego przez Polski Fundusz Rozwoju.
"Misja branży meblarskiej do Kazachstanu jest ważnym komponentem całego programu gospodarczego, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Międzynarodowej Wystawy EXPO 2017 w Astanie. Zasadniczym jego celem jest zwiększenie skali kooperacji polskich i kazachstańskich firm z różnych branż – w szczególności firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Kulminacyjnym elementem tego programu będzie Polsko-Kazachstańskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się 6 września 2017 r. w Astanie. Warto również przypomnieć, że polskie firmy z branży meblarskiej objęte są specjalnym programem promocji branżowej Ministerstwa Rozwoju, a jednym z rynków docelowych dla działań promujących eksport firm tego sektora, jest właśnie Kazachstan– dodaje Nina Dobrzyńska, Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kazachstan jest jednym z priorytetowych partnerów gospodarczych Polski wśród krajów wschodnich. Sprzyja temu m.in. przynależność do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, chłonności rynku wewnętrznego, szeroki program inwestycji publicznych, brak wiz czy bezpośrednie połączenia lotnicze pomiędzy Warszawą i Astaną. Polscy przedsiębiorcy podkreślają jego dobre położenie geograficzne – sąsiedztwo z Rosją, Chinami i innymi krajami Azji Środkowej. Rozpoczęcie współpracy z kazachskimi firmami może stać się dobrym punktem wyjścia do budowania relacji biznesowych w całym regionie.

Rynek kazachstański jest perspektywiczny z punktu widzenia polskiego eksportu i lokowania inwestycji. Wartość eksportu mebli z Polski do Kazachstanu w rekordowym 2014 roku wynosiła ponad 9 mln USD,  jednak w kolejnych dwóch latach uległ on obniżeniu do zaledwie 3,5 mld USD z powodu obniżenia popytu importowego spowodowanego spadkiem cen ropy naftowej, a także z powodu wzrostu inflacji. W 2017 r. spadek eksportu do Kazachstanu wyhamował, a wartość dostaw mebli z Polski w I kwartale przekroczyła wynik całego 2016 roku i już sięga 4 mln USD.