Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Zmodernizowane w fabryce Cegielskiego Feniksy zasilą tabor POLREGIO

Przewozy Regionalne pozyskały do eksploatacji 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 od konsorcjum zawiązanego przez Polski Tabor Szynowy oraz H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych. Składy po przebytej w poznańskich zakładach Cegielskiego modernizacji wyjadą na tory jako EN57 Feniks. Feniksy  zasilą tabor POLREGIO w Wielkopolsce.

22 listopada br. na Dworcu Wschodnim w Warszawie odbyło się uroczyste przekazanie pierwszych z 14 zmodernizowanych przez FPS H. Cegielski elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Przekazaniu pociągów towarzyszyła konferencja z udziałem wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego, prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu Marcina Chludzińskiego oraz Krzysztofa Zgorzelskiego, prezesa Przewozów Regionalnych, Adama Laskowskiego, prezesa Polskiego Taboru Szynowego i Huberta Stępniewicza, prezesa H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych, wchodzących w skład Grupy ARP.

"Rozwój kolei, zarówno jeśli chodzi o krajowych producentów taboru, jak i rozbudowę infrastruktury, to jeden z celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Chcemy żeby po wyremontowanych i bezpiecznych torach jeździły komfortowe pociągi. Najlepiej takie, które są efektem pracy polskiego przemysłu. Dlatego cieszy mnie, że autorem modernizacji jest polska firma z grupy Agencji Rozwoju Przemysłu. Kolejny krok to innowacje. Czekamy na pierwsze efekty projektów badawczo-rozwojowych z programu INNOTABOR" – powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów.

Wicepremier Morawiecki odpowiada na pytania dziennikarzy

Umowa pomiędzy Przewozami Regionalnymi a konsorcjum PTS i H. Cegielski-FPS została podzielona na dwa etapy.  Pierwszy z nich zakłada 5-letnią dzierżawę 6 zmodernizowanych przez Cegielskiego elektrycznych zespołów trakcyjnych. W ramach drugiego założono 5-letnią dzierżawę 8 składów z opcją dzierżawy dodatkowych 6 oraz opcją zakupu 8 sztuk dzierżawionych pojazdów.

"Mając w swojej grupie kapitałowej spółki z branży kolejowej czujemy się zobowiązani do rozwoju tego sektora gospodarki. Szczególnie ważne jest, aby restrukturyzowane przez nas przedsiębiorstwa mogły się rozwijać i z sukcesem rywalizować na rynku. Dobrym tego przykładem jest fabryka Cegielskiego, w której powstały Feniksy. Dzięki naszym działaniom, ta poznańska firma z tradycjami i bogatą historią, po latach zastoju, wraca na właściwe tory. Tym bardziej cieszy nas, że zmodernizowane Feniksy pozytywnie przeszły test rynkowy i spełniły wysokie wymagania postawione w przetargu Przewozów Regionalnych" – podkreślił Marcin Chludziński, prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Wicepremier Morawiecki w kabinie Feniksa

Feniks 57 to nazwa marketingowa, która odzwierciedla gruntowny zakres modernizacji wysłużonych zespołów EN57, jaką na zlecenie Polskiego Taboru Szynowego wykonała Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego w Poznaniu. Ze względu na skalę przeprowadzonych prac nazwa nawiązuje do odradzającego się z popiołów mitycznego feniksa. Zmodernizowane pociągi elektryczne zagwarantują wysoki komfort podróżowania. Pojazdy charakteryzują się nowoczesnym wnętrzem i wieloma udogodnieniami dla pasażerów oraz maszynistów. Posiadają  m.in. zintegrowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz monitoring przestrzeni. Zespół trakcyjny zapewnia również komfortowe warunki przejazdu dla osób niepełnosprawnych – każdy z pojazdów wyposażony jest w pomosty, po których swobodnie może wjechać wózek inwalidzki.

"Nasi pasażerowie oczekują ciągłej poprawy jakości usług. Sprostanie tym oczekiwaniom wymaga elastyczności, dlatego poszukujemy i wykorzystujemy różne formy pozyskiwania nowych i zmodernizowanych pojazdów. Dzierżawa Feniksów pozwoli na realizację kolejnego etapu unowocześniania taboru, co wpisuje się w konsekwentnie i z sukcesem realizowany proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Już niebawem na polskie tory wyjada kolejne nowe lub zmodernizowane jednostki w barwach POLREGIO" – powiedział Krzysztof Zgorzelski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. 

Pojazdy po modernizacji są w stanie rozpędzić się do 120 km/h. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom m.in. w kwestii silników i zestawów kołowych oraz poprzez wyciszenie jednostek, poprawił się komfort podróżowania. Feniksy 57 trafią do obsług tras w woj. wielkopolskim co pozwoli na obsługę połączeń w tym województwie od nowego rozkładu jazdy 2017/2018 wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem.